Aanval |
Type |
Pow. |
Acc. |
PP |
Beschrijving |
2vs2 |
Absorb |
Grass |
20 |
100 |
20 |
Herstelt zoveel als de helft van de gedane schade |
1 |
Acid |
Poison |
40 |
100 |
30 |
Kan Doels Defense verlagen [10%] |
2 |
Acid Armor |
Poison |
|
|
40 |
Verhoogt Defense sterk |
|
Aerial Ace |
Flying |
60 |
|
20 |
|
1 |
Aeroblast |
Flying |
100 |
95 |
5 |
Heeft vaak Critical Hit |
1 |
Agility |
Psychic |
|
|
30 |
Verhoogt Speed sterk |
|
Air Cutter |
Flying |
55 |
95 |
25 |
Heeft vaak Critical Hit |
2 |
Amnesia |
Psychic |
|
|
20 |
Verhoogt Special Defense sterk |
|
Ancientpower |
Rock |
60 |
100 |
5 |
Kan alle stats verhogen [10%] |
1 |
Arm Thrust |
Fighting |
15× |
100 |
20 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Aromatherapy |
Grass |
|
|
5 |
Heel party wordt verlost van statusveranderingen |
|
Assist |
Normal |
|
100 |
20 |
Valt aan met een aanval van een van de pokémon in je team |
Sp. |
Astonish |
Ghost |
30 |
100 |
15 |
Kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
1 |
Attract |
Normal |
|
100 |
15 |
Trekt Doel aan als deze van het andere geslacht is |
1 |
Aurora Beam |
Ice |
65 |
100 |
20 |
Kan Doels Attack verlagen [10%] |
1 |
Barrage |
Normal |
15× |
85 |
20 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Barrier |
Psychic |
|
|
30 |
Verhoogt Defense sterk |
|
Baton Pass |
Normal |
|
|
40 |
Wisselt van pokémon, pokémon die wordt ingezet neemt de statsveranderingen van de vorige pokémon over |
|
Beat Up |
Dark |
10× |
100 |
10 |
Valt zo vaak als het aantal gezonde pokémon in je party aan |
1 |
Belly Drum |
Normal |
|
|
10 |
Verhoogt Attack heel sterk, verliest de helft van de totale HP |
|
Bide |
Normal |
|
100 |
10 |
Doet 2-3 beurten niets, valt dan aan met het dubbele van wat hij in die tijd geleden heeft |
Sp. |
Bind |
Normal |
15 |
75 |
20 |
Vangt Doel |
1 |
Bite |
Dark |
60 |
100 |
25 |
Kan Doel doen terugdeinzen [10%] |
1 |
Blast Burn |
Fire |
150 |
90 |
5 |
Neemt een beurt rust als de aanval raakt |
1 |
Blaze Kick |
Fire |
85 |
90 |
10 |
Heeft vaak Critical Hit, kan Doel verbranden [10%] |
1 |
Blizzard |
Ice |
120 |
70 |
5 |
Kan Doel bevriezen [30%] |
2 |
Block |
Normal |
|
100 |
5 |
Zorgt dat Doel niet kan ontsnappen zolang de pokémon in het gevecht blijft |
1 |
Body Slam |
Normal |
85 |
100 |
15 |
Kan Doel verlammen [30%] |
1 |
Bone Club |
Ground |
65 |
85 |
20 |
Kan Doel doen terugdeinzen [10%] |
1 |
Bone Rush |
Ground |
50×2 |
80 |
10 |
Valt 2 keer aan |
1 |
Bonemerang |
Ground |
25× |
90 |
10 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Bounce |
Flying |
85 |
85 |
5 |
Ontwijkt aanvallen, valt de beurt erna aan, kan Doel verlammen [30%] |
1 |
Brick Break |
Fighting |
75 |
100 |
15 |
Haalt de effecten weg van aanvallen als Light Screen |
1 |
Bubble |
Water |
20 |
100 |
30 |
Kan Doels Speed verlagen [10%] |
2 |
Bubblebeam |
Water |
65 |
100 |
20 |
Kan Doels Speed verlagen [10%] |
1 |
Bulk Up |
Fighting |
|
|
20 |
Verhoogt Attack en Defense |
|
Bullet Seed |
Grass |
10× |
100 |
30 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Calm Mind |
Psychic |
|
|
20 |
Verhoogt Special Attack en Special Defense |
|
Camouflage |
Normal |
|
100 |
20 |
Verandert type, in en onder water naar Water, op rotsen in grotten naar Rock, en anders naar Normal |
|
Charge |
Electric |
|
100 |
20 |
Verhoogt kracht van Electric aanvallen de eerst volgende keer |
|
Charm |
Normal |
|
100 |
20 |
Verlaagt Doels Attack sterk |
1 |
Clamp |
Water |
35 |
75 |
10 |
Vangt Doel |
1 |
Comet Punch |
Normal |
18× |
85 |
15 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Confuse Ray |
Ghost |
|
100 |
10 |
Verwart Doel |
1 |
Confusion |
Psychic |
50 |
100 |
25 |
Kan Doel verwarren [10%] |
1 |
Constrict |
Normal |
10 |
100 |
35 |
Kan Doels Speed verlagen [10%] |
1 |
Conversion |
Normal |
|
|
30 |
Verandert type naar het type van een van de aanvallen van de pokémon |
|
Conversion 2 |
Normal |
|
100 |
30 |
Verandert type naar het type van de aanval die als laatst op hem gebruikt is |
|
Cosmic Power |
Psychic |
|
|
20 |
Verhoogt Defense en Special Defense |
|
Cotton Spore |
Grass |
|
85 |
40 |
Verlaagt Doels Speed sterk |
1 |
Counter |
Fighting |
|
100 |
20 |
Valt aan met dubbel de kracht van een fysieke aanval die vorige beurt hem raakte. |
Sp. |
Covet |
Normal |
40 |
100 |
40 |
Steelt Doels item als hij er zelf geen vast heeft |
1 |
Crabhammer |
Water |
90 |
85 |
10 |
Heeft vaak Critical Hit |
1 |
Cross Chop |
Fighting |
100 |
80 |
5 |
Heeft vaak Critical Hit |
1 |
Crunch |
Dark |
80 |
100 |
15 |
Kan Doels Special Defense verlagen [20%] |
1 |
Crush Claw |
Normal |
75 |
95 |
10 |
Kan Doels Defense verlagen [50%] |
1 |
Curse |
??? |
|
|
10 |
Verhoogt Attack en Defense en verlaagt Speed als hij geen Ghost pokémon is* |
1 |
Cut |
Normal |
50 |
95 |
30 |
|
1 |
Defense Curl |
Normal |
|
|
40 |
Verhoogt Defense en de kracht van Rollout en Ice Ball |
|
Destiny Bond |
Ghost |
|
|
5 |
Als je de volgende beurt wordt uitschakeld, wordt de schuldige pokémon ook uitgeschakeld |
|
Detect |
Fighting |
|
*2 |
5 |
Houdt de schade van de volgende beurt tegen |
|
Dig |
Ground |
60 |
100 |
10 |
Ontwijkt aanvallen, valt de beurt erna aan |
1 |
Disable |
Normal |
|
55 |
20 |
Zorgt dat Doel de aanval die hij als laatste gebruikte niet meer kan gebruiken voor een aantal beurten |
1 |
Dive |
Water |
60 |
100 |
10 |
Ontwijkt aanvallen, valt de beurt erna aan |
1 |
Dizzy Punch |
Normal |
70 |
100 |
10 |
Kan Doel verwarren [20%] |
1 |
Doom Desire |
Steel |
120 |
85 |
5 |
|
? |
Double Kick |
Fighting |
30× |
100 |
30 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Double Slap |
Normal |
15× |
85 |
10 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Double Team |
Normal |
|
|
15 |
Verhoogt ontwijken |
|
Double-edge |
Normal |
120 |
100 |
15 |
Doet 1/3 van de gedane schade ook aan zichzelf |
1 |
Dragon Claw |
Dragon |
80 |
100 |
15 |
|
1 |
Dragon Dance |
Dragon |
|
|
20 |
Verhoogt Attack en Speed |
|
Dragon Rage |
Dragon |
40! |
100 |
10 |
Doet altijd precies 40 HP schade |
1 |
Dragonbreath |
Dragon |
60 |
100 |
20 |
Kan Doel verlammen [30%] |
1 |
Dream Eater |
Psychic |
100 |
100 |
10 |
Werkt alleen als Doel slaapt, herstelt schade |
1 |
Drill Peck |
Flying |
80 |
100 |
20 |
|
1 |
Dynamicpunch |
Fighting |
100 |
50 |
5 |
Kan Doel verwarren |
1 |
Earthquake |
Ground |
100 |
100 |
10 |
Doet meer schade als Doel in de grond zit |
3 |
Egg Bomb |
Normal |
100 |
75 |
10 |
|
1 |
Ember |
Fire |
40 |
100 |
25 |
Kan Doel verbranden [10%] |
1 |
Encore |
Normal |
|
100 |
5 |
Zorgt dat Doel de aanval die hij als laatste gebruikte 2-6 beurten moet herhalen |
1 |
Endeavor |
Normal |
|
100 |
5 |
Zorgt dat Doel evenveel HP als jij krijgt |
1 |
Endure |
Normal |
|
*2 |
10 |
Zorgt dat hij die beurt altijd minstens 1 HP blijft houden*2 |
|
Eruption |
Fire |
150- |
100 |
5 |
De kracht is lager hoe lager zijn HP is |
2 |
Explosion |
Normal |
250 |
100 |
5 |
Valt zelf flauw |
3 |
Extrasensory |
Psychic |
80 |
100 |
30 |
Kan Doel doen terugdeinzen [10%] |
1 |
Extremespeed |
Normal |
80 |
100 |
5 |
Valt altijd eerst aan |
1 |
Facade |
Normal |
70 |
100 |
20 |
De kracht is hoger als hij vergiftigd, verlamd of verbrand is |
1 |
Faint Attack |
Dark |
60 |
|
20 |
|
1 |
Fake Out |
Normal |
40 |
100 |
10 |
Doet Doel terugdeinzen, raakt alleen de eerst beurt |
1 |
Fake Tears |
Dark |
|
100 |
20 |
Verlaagt Doels Special Defense sterk |
1 |
False Swipe |
Normal |
40 |
100 |
40 |
Laat altijd minstens 1 HP over |
1 |
Featherdance |
Flying |
|
100 |
15 |
Verlaagt Doels Attack sterk |
1 |
Fire Blast |
Fire |
120 |
85 |
5 |
Kan Doel verbranden [30%] |
1 |
Fire Punch |
Fire |
75 |
100 |
15 |
Kan Doel verbranden [10%] |
1 |
Fire Spin |
Fire |
15 |
70 |
15 |
Vangt Doel |
1 |
Fissure |
Ground |
K.O. |
30 |
5 |
Verhoogt nauwkeurigheid |
1 |
Flail |
Normal |
|
100 |
15 |
De kracht is hoger hoe minder HP hij over heeft, de kracht varieert van 20 tot 200 |
1 |
Flame Wheel |
Fire |
60 |
100 |
25 |
Kan Doel verbranden [10%], ontdooit iedereen |
1 |
Flamethrower |
Fire |
95 |
100 |
15 |
Kan Doel verbranden [10%] |
1 |
Flash |
Normal |
|
70 |
20 |
Verlaagt Doels nauwkeurigheid |
1 |
Flatter |
Dark |
|
100 |
15 |
Verhoogt Doels Special Attack sterk, verwart Doel |
1 |
Fly |
Flying |
70 |
95 |
15 |
Ontwijkt aanvallen, valt de beurt erna aan |
1 |
Focus Energy |
Normal |
|
|
30 |
Verhoogt kans op Critical Hit |
|
Focus Punch |
Fighting |
150 |
100 |
20 |
Aanval gaat altijd laatst, en mislukt als de pokémon in die beurt aangevallen wordt. Doet Doel terugdeinzen. |
1 |
Follow Me |
Normal |
|
100 |
20 |
Valt aan met de aanval als laatst gebruikt werd |
1 |
Foresight |
Normal |
|
100 |
40 |
Zorgt dat verhoogde Evasion van Doel niet meer uitmaakt |
1 |
Frenzy Plant |
Grass |
150 |
90 |
5 |
Neemt een beurt rust als de aanval raakt |
1 |
Frustration |
Normal |
|
100 |
20 |
De kracht is hoger hoe minder blij hij is |
1 |
Fury Attack |
Normal |
15× |
85 |
20 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Fury Cutter |
Bug |
10 |
95 |
20 |
De kracht is dubbel als hij in de vorige beurt ook hiermee raakte |
1 |
Fury Swipes |
Normal |
18× |
80 |
15 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Future Sight |
Psychic |
80 |
90 |
15 |
Valt aan na 2 beurten |
1 |
Giga Drain |
Grass |
60 |
100 |
15 |
Herstelt zoveel als de helft van de gedane schade |
1 |
Glare |
Normal |
|
75 |
5 |
Verlamt Doel |
1 |
Grasswhistle |
Grass |
|
55 |
15 |
Brengt Doel in slaap |
1 |
Growl |
Normal |
|
100 |
40 |
Verlaagt Doels Attack |
2 |
Growth |
Normal |
|
|
40 |
Verhoogt Special Attack |
|
Grudge |
Ghost |
|
100 |
5 |
Haalt als hij volgende beurt wordt uitgeschakeld al de PP van de aanval die dat deed weg |
|
Guillotine |
Normal |
K.O. |
30 |
5 |
Verhoogt nauwkeurigheid |
1 |
Gust |
Flying |
40 |
100 |
35 |
Raakt met dubbele kracht als Doel in de lucht is |
1 |
Hail |
Ice |
|
|
10 |
Creëert hagel voor 5 beurten |
|
Harden |
Normal |
|
|
30 |
Verhoogt Defense |
|
Haze |
Ice |
|
|
30 |
Neutraliseert statsveranderingen |
4 |
Headbutt |
Normal |
70 |
100 |
15 |
Kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
1 |
Heal Bell |
Normal |
|
|
5 |
Heel party wordt verlost van statusveranderingen |
|
Heat Wave |
Fire |
100 |
90 |
10 |
Kan Doel verbranden [10%] |
2 |
Helping Hand |
Normal |
|
100 |
20 |
Verhoogt kracht van de medespeler |
|
Hi Jump Kick |
Fighting |
85 |
90 |
20 |
Verliest 1/8 van zijn HP als de aanval mist |
1 |
Hidden Power |
Normal |
|
100 |
15 |
Hidden Power Guide |
1 |
Horn Attack |
Normal |
65 |
100 |
25 |
|
1 |
Horn Drill |
Normal |
K.O. |
30 |
5 |
Verhoogt nauwkeurigheid |
1 |
Howl |
Normal |
|
|
40 |
Verhoogt Attack |
|
Hydro Cannon |
Water |
150 |
90 |
5 |
Neemt een beurt rust als de aanval raakt |
1 |
Hydro Pump |
Water |
120 |
85 |
5 |
|
1 |
Hyper Beam |
Normal |
150 |
90 |
5 |
Neemt een beurt rust als de aanval raakt |
1 |
Hyper Fang |
Normal |
80 |
90 |
15 |
Kan Doel doen terugdeinzen [10%] |
1 |
Hyper Voice |
Normal |
90 |
100 |
10 |
|
2 |
Hypnosis |
Psychic |
|
60 |
20 |
Brengt Doel in slaap |
1 |
Ice Ball |
Ice |
30+ |
90 |
20 |
Valt 5 beurten aan met een steeds hoger wordende kracht als de aanval niet mist |
1 |
Ice Beam |
Ice |
95 |
100 |
10 |
Kan Doel bevriezen [10%] |
1 |
Ice Punch |
Ice |
75 |
100 |
15 |
Kan Doel bevriezen [10%] |
1 |
Icicle Spear |
Ice |
10× |
100 |
30 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Icy Wind |
Ice |
55 |
95 |
15 |
Verlaagt Doels Speed |
2 |
Imprison |
Psychic |
|
100 |
10 |
Zorgt dat Doel geen aanvallen kan gebruiken die hij kent |
1 |
Ingrain |
Grass |
|
100 |
20 |
Kan niet ontsnappen, herstelt een beetje na elke beurt |
|
Iron Defense |
Steel |
|
95 |
25 |
Verhoogt Defense sterk |
|
Iron Tail |
Steel |
100 |
75 |
15 |
Kan Doels Defense verlagen [30%] |
1 |
Jump Kick |
Fighting |
70 |
|
25 |
Verliest 1/8 van zijn HP als de aanval mist |
1 |
Karate Chop |
Fighting |
50 |
100 |
25 |
Heeft vaak Critical Hit |
1 |
Kinesis |
Psychic |
|
80 |
15 |
Verlaagt Doels nauwkeurigheid |
1 |
Knock Off |
Dark |
20 |
100 |
20 |
Haalt Doels item weg |
1 |
Leaf Blade |
Grass |
70 |
100 |
15 |
Heeft vaak Critical Hit |
1 |
Leech Life |
Bug |
20 |
100 |
15 |
Herstelt zoveel als de helft van de gedane schade |
1 |
Leech Seed |
Grass |
|
90 |
10 |
Zorgt dat Doel een zaad aan zich vast krijgt |
1 |
Leer |
Normal |
|
100 |
30 |
Verlaagt Doels Defense |
2 |
Lick |
Ghost |
20 |
100 |
30 |
Kan Doel verlammen [30%] |
1 |
Light Screen |
Psychic |
|
|
30 |
Zorgt dat speciale aanvallen vijf beurten lang halve schade doen |
|
Lock-on |
Normal |
|
100 |
5 |
Zorgt dat zijn volgende aanval niet mist |
1 |
Lovely Kiss |
Normal |
|
75 |
10 |
Brengt Doel in slaap |
1 |
Low Kick |
Fighting |
|
100 |
20 |
De kracht is hoger hoe zwaarder hij is |
1 |
Luster Purge |
Psychic |
70 |
100 |
15 |
Kan Doels Special Defense verlagen [50%] |
1 |
Mach Punch |
Fighting |
40 |
100 |
30 |
Valt altijd eerst aan |
1 |
Magic Coat |
Psychic |
|
100 |
15 |
Zorgt dat Doel zichzelf aanvalt met speciale aanvallen |
|
Magical Leaf |
Grass |
60 |
|
20 |
|
1 |
Magnitude |
Ground |
*7 |
100 |
30 |
De kracht varieert (zie *7), doet meer schade als Doel in de grond zit |
3 |
Mean Look |
Normal |
|
100 |
5 |
Zorgt dat Doel niet kan ontsnappen zolang de pokémon in het gevecht blijft |
1 |
Meditate |
Psychic |
|
|
40 |
Verhoogt Attack |
|
Mega Drain |
Grass |
40 |
100 |
10 |
Herstelt zoveel als de helft van de gedane schade |
1 |
Mega Kick |
Normal |
120 |
75 |
5 |
|
1 |
Mega Punch |
Normal |
80 |
85 |
20 |
|
1 |
Megahorn |
Bug |
120 |
85 |
10 |
|
1 |
Memento |
Dark |
|
100 |
10 |
Verlaagt Doels Attack en Special Attack sterk, valt zelf flauw |
1 |
Metal Claw |
Steel |
50 |
95 |
35 |
Kan Attack verhogen [10%] |
1 |
Metal Sound |
Steel |
|
85 |
40 |
Verlaagt Doels Special Defense sterk |
1 |
Meteor Mash |
Steel |
100 |
85 |
10 |
Kan Attack verhogen [20%] |
1 |
Metronome |
Normal |
|
100 |
10 |
Valt aan met een bepaalde aanval |
Sp. |
Milk Drink |
Normal |
|
|
10 |
Herstelt de helft van de maximale HP |
|
Mimic |
Normal |
|
100 |
10 |
Leert aanval die Doel als laatst gebruikte |
|
Mind Reader |
Normal |
|
100 |
5 |
Zorgt dat zijn volgende aanval niet mist |
1 |
Minimize |
Normal |
|
|
20 |
Verhoogt Evasion, verhoogt kracht van Stomp |
|
Mirror Coat |
Psychic |
|
100 |
20 |
Valt aan met dubbel de kracht van een speciale aanval die vorige beurt hem raakte. |
Sp. |
Mirror Move |
Flying |
|
|
20 |
Valt aan met de aanval die als laatst op hem gebruikt werd |
Sp. |
Mist |
Ice |
|
|
30 |
Zorgt dat jouw
pokémon's stats niet verlaagd kunnen worden |
|
Mist Ball |
Psychic |
70 |
100 |
5 |
Kan Doels Special Attack verlagen [50%] |
1 |
Moonlight |
Normal |
|
|
5 |
Herstelt HP |
|
Morning Sun |
Normal |
|
|
5 |
Herstelt HP |
|
Mud Shot |
Ground |
55 |
95 |
15 |
Verlaagt Doels Speed |
1 |
Mud Sport |
Ground |
|
100 |
15 |
Halveert de kracht van Electric aanvallen |
|
Muddy Water |
Water |
95 |
85 |
10 |
Kan Doels Accuracy verlagen [30%] |
2 |
Mud-slap |
Ground |
20 |
100 |
10 |
Verlaagt Doels Accuracy |
1 |
Nature Power |
Normal |
|
95 |
20 |
Valt aan met een aanval afhangend van de ondergrond*3 |
Sp. |
Needle Arm |
Grass |
60 |
100 |
15 |
Kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
1 |
Night Shade |
Ghost |
|
100 |
15 |
Zorgt dat Doel zoveel HP verliest gelijk aan pokémons level |
1 |
Nightmare |
Ghost |
|
100 |
15 |
Geeft slapende pokémon een nachtmerrie |
1 |
Octazooka |
Water |
65 |
85 |
10 |
Kan Doels nauwkeurigheid verlagen [50%] |
1 |
Odor Sleuth |
Normal |
|
100 |
40 |
Zorgt dat Doels verhoogde ontwijken niet uitmaakt |
1 |
Outrage |
Dragon |
90 |
100 |
15 |
Valt 2-3 beurten aan, is daarna verward |
Sp. |
Overheat |
Fire |
140 |
90 |
5 |
Verlaagt Special Attack sterk |
1 |
Pain Split |
Normal |
|
|
20 |
Zorgt dat beide pokémon het gemiddelde van hun HP aan HP krijgen |
1 |
Pay Day |
Normal |
40 |
100 |
20 |
Krijgt geld na het gevecht |
1 |
Peck |
Flying |
35 |
100 |
35 |
|
1 |
Perish Song |
Normal |
|
|
5 |
Geeft alle pokémon in het gevecht de vergaanstatus |
4 |
Petal Dance |
Grass |
70 |
100 |
20 |
Valt 2-3 beurten aan, is daarna verward |
Sp. |
Pin Missile |
Bug |
14× |
85 |
20 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Poison Fang |
Poison |
50 |
100 |
15 |
Kan Doel erg vergiftigen [30%] |
1 |
Poison Gas |
Poison |
|
55 |
40 |
Vergiftigt Doel |
1 |
Poison Sting |
Poison |
15 |
100 |
35 |
Kan Doel vergiftigen [30%] |
1 |
Poison Tail |
Poison |
50 |
100 |
35 |
Kan Doel vergiftigen [10%], is vaak Critical Hit |
1 |
Poisonpowder |
Poison |
|
75 |
25 |
Vergiftigt Doel |
1 |
Pound |
Normal |
40 |
100 |
35 |
|
1 |
Powder Snow |
Ice |
40 |
100 |
25 |
Kan Doel bevriezen [10%] |
2 |
Present |
Normal |
|
90 |
15 |
Valt aan met een verschillende kracht of herstelt Doels HP |
1 |
Protect |
Normal |
|
*2 |
25 |
Houdt de schade van de volgende beurt tegen*2 |
|
Psybeam |
Psychic |
65 |
100 |
10 |
Kan Doel verwarren [10%] |
1 |
Psych Up |
Normal |
|
|
10 |
Neemt alle statsveranderingen die Doel zichzelf aan doet van hem over |
1 |
Psychic |
Psychic |
90 |
100 |
10 |
Kan Doels Special Defense verlagen [10%] |
1 |
Psycho Boost |
Psychic |
140 |
90 |
5 |
Verlaagt Special Attack sterk |
1 |
Psywave |
Psychic |
|
80 |
15 |
Doet minstens het level van hem aan schade in HP, maximaal 150% daarvan |
1 |
Pursuit |
Dark |
40 |
100 |
20 |
Doet twee keer zo veel schade als Doel wil ontsnappen |
1 |
Quick Attack |
Normal |
40 |
100 |
30 |
Valt altijd eerst aan |
1 |
Rage |
Normal |
20+ |
100 |
20 |
Verhoogt Attack als Doel hem aanvalt |
1 |
Rain Dance |
Water |
|
|
5 |
Creëert regen voor 5 beurten |
|
Rapid Spin |
Normal |
20 |
100 |
40 |
Ontsnapt uit gevangenschappen door bijvoorbeeld Leech Seed of Fire Spin |
1 |
Razor Leaf |
Grass |
55 |
95 |
25 |
Heeft vaak Critical Hit |
2 |
Razor Wind |
Flying |
80 |
100 |
10 |
Valt aan in 2 beurten, heeft vaak Critical Hit |
2 |
Recover |
Normal |
|
|
20 |
Herstelt de helft van de maximale HP |
|
Recycle |
Normal |
|
100 |
10 |
Het item van Doel wordt teruggehaald |
|
Reflect |
Normal |
|
|
20 |
Zorgt dat fysieke aanvallen vijf beurten lang halve schade doen aan jouw
pokémon |
|
Refresh |
Normal |
|
100 |
20 |
Geneest verlamming, verbranding of vergiftiging |
|
Rest |
Psychic |
|
|
10 |
Herstelt alle HP, gaat 2 beurten slapen |
|
Return |
Normal |
|
100 |
20 |
De kracht is hoger hoe blijer hij is |
1 |
Revenge |
Fighting |
60 |
100 |
10 |
De kracht is dubbel als hij vorige beurt is aangevallen |
1 |
Reversal |
Fighting |
|
100 |
15 |
De kracht is hoger hoe minder HP hij over heeft, de kracht varieert van 20 tot 200 |
1 |
Roar |
Normal |
|
100 |
20 |
Verjaagt Doel |
1 |
Rock Blast |
Rock |
25× |
80 |
10 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Rock Slide |
Rock |
75 |
90 |
10 |
Kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
2 |
Rock Smash |
Fighting |
20 |
100 |
15 |
Kan Doels Defense verlagen [50%] |
1 |
Rock Throw |
Rock |
50 |
90 |
15 |
|
1 |
Rock Tomb |
Rock |
50 |
80 |
10 |
Verlaagt Doels Speed |
1 |
Role Play |
Psychic |
|
100 |
10 |
Kopieert de ability van Doel |
1 |
Rolling Kick |
Fighting |
60 |
85 |
15 |
Kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
1 |
Rollout |
Rock |
30+ |
90 |
20 |
Valt 5 beurten aan met een steeds hoger wordende kracht als de aanval niet mist |
1 |
Sacred Fire |
Fire |
100 |
95 |
5 |
Kan Doel verbranden [...%] |
1 |
Safeguard |
Normal |
|
|
25 |
Zorgt dat jouw pokémon vijf beurten lang geen status of confusion |
|
Sand Tomb |
Ground |
15 |
70 |
15 |
Vangt Doel |
1 |
Sand-attack |
Ground |
|
100 |
15 |
Verlaagt Doels nauwkeurigheid |
1 |
Sandstorm |
Rock |
|
|
10 |
Creëert zandstorm voor 5 beurten |
|
Scary Face |
Normal |
|
90 |
10 |
Verlaagt Doels Speed sterk |
1 |
Scratch |
Normal |
40 |
100 |
35 |
|
1 |
Screech |
Normal |
|
85 |
40 |
Verlaagt Doels Defense sterk |
1 |
Secret Power |
Normal |
70 |
100 |
20 |
Doet Doel iets aan afhangend van de ondergrond*4 |
1 |
Seismic Toss |
Fighting |
|
100 |
20 |
Zorgt dat Doel zoveel HP verliest gelijk aan pokémons level |
1 |
Selfdestruct |
Normal |
200 |
100 |
5 |
Valt zelf flauw |
3 |
Shadow Ball |
Ghost |
80 |
100 |
15 |
Kan Doels Special Defense verlagen [20%] |
1 |
Shadow Punch |
Ghost |
60 |
|
20 |
|
1 |
Sharpen |
Normal |
|
|
30 |
Verhoogt Attack |
|
Sheer Cold |
Ice |
K.O. |
30 |
5 |
Verhoogt nauwkeurigheid |
1 |
Shock Wave |
Electric |
60 |
|
20 |
|
1 |
Signal Beam |
Bug |
75 |
100 |
15 |
Kan Doel verwarren [10%] |
1 |
Silver Wind |
Bug |
60 |
100 |
5 |
Kan Attack, Defense, Special Attack, Special Defense en Speed verhogen [10%] |
1 |
Sing |
Normal |
|
55 |
15 |
Brengt Doel in slaap |
1 |
Sketch |
Normal |
|
|
1 |
Leert aanval die als laatst werd gebruikt voor altijd |
|
Skill Swap |
Psychic |
|
100 |
10 |
Verwisselt abilities met Doel |
1 |
Skull Bash |
Normal |
100 |
100 |
15 |
Valt aan in 2 beurten, verhoogt Defense eerste beurt |
1 |
Sky Attack |
Flying |
140 |
90 |
5 |
Valt aan in 2 beurten, kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
1 |
Sky Uppercut |
Fighting |
85 |
90 |
15 |
Raakt ook als Doel in de lucht is |
1 |
Slack Off |
Normal |
|
100 |
10 |
Herstelt de helft van de maximale HP |
|
Slam |
Normal |
80 |
75 |
20 |
|
1 |
Slash |
Normal |
70 |
100 |
20 |
Heeft vaak Critical Hit |
1 |
Sleep Powder |
Grass |
|
75 |
15 |
Brengt Doel in slaap |
1 |
Sleep Talk |
Normal |
|
|
10 |
Valt aan met een aanval van Doel, werkt alleen als hij slaapt |
Sp. |
Sludge |
Poison |
65 |
100 |
20 |
Kan Doel vergiftigen [30%] |
1 |
Sludge Bomb |
Poison |
90 |
100 |
10 |
Kan Doel vergiftigen [30%] |
1 |
Smellingsalt |
Normal |
60 |
100 |
10 |
Geneest Doels verlamming, de kracht is dan dubbel |
1 |
Smog |
Poison |
20 |
70 |
20 |
Kan Doel vergiftigen [40%] |
1 |
Smokescreen |
Normal |
|
100 |
20 |
Verlaagt Doels nauwkeurigheid |
1 |
Snatch |
Dark |
|
100 |
10 |
Steelt alle zelfeffecterende aanvallen die die beurt worden gebruikt |
|
Snore |
Normal |
40 |
100 |
15 |
Werkt alleen als hij slaapt |
1 |
Softboiled |
Normal |
|
100 |
10 |
Herstelt de helft van de maximale HP |
|
Solarbeam |
Grass |
120 |
100 |
10 |
Valt aan in 2 beurten, behalve als de zon schijnt, de kracht wordt minder als het regent |
1 |
Sonicboom |
Electric |
20! |
90 |
20 |
Doet altijd precies 20 HP schade |
1 |
Spark |
Electric |
65 |
100 |
20 |
Kan Doel verlammen [30%] |
1 |
Spider Web |
Bug |
|
100 |
10 |
Zorgt dat Doel niet kan ontsnappen zolang de pokémon in het gevecht blijft |
1 |
Spike Cannon |
Normal |
20× |
100 |
15 |
Valt 2-5 keer aan |
1 |
Spikes |
Ground |
|
|
20 |
Schiet stekels rond, die doen schade aan Doels die het gevecht in komen |
|
Spit Up |
Normal |
100 |
100 |
10 |
Werkt alleen als er voorraad is opgeslagen, de kracht hangt af van de opgeslagen voorraad |
1 |
Spite |
Ghost |
|
100 |
10 |
Zorgt dat de aanval die Doel als laatste gebruikte tot 5 PP verliest |
1 |
Splash |
Normal |
|
|
40 |
|
|
Spore |
Grass |
|
100 |
15 |
Brengt Doel in slaap |
1 |
Steel Wing |
Steel |
70 |
90 |
25 |
Kan Defense verhogen [10%] |
|
Stockpile |
Normal |
|
|
10 |
Slaat voorraad op |
|
Stomp |
Normal |
65 |
100 |
20 |
Kan Doel doen terugdeinzen [30%] |
1 |
Strength |
Normal |
80 |
100 |
15 |
|
1 |
String Shot |
Bug |
|
95 |
40 |
Verlaagt Doels Speed |
2 |
Struggle |
Normal |
50 |
100 |
1 |
Doet zichzelf 1/4 van de toegebrachte schade aan |
1 |
Stun Spore |
Grass |
|
75 |
30 |
Verlamt Doel |
1 |
Submission |
Fighting |
80 |
80 |
25 |
Doet zichzelf 1/4 van de toegebrachte schade aan |
1 |
Substitute |
Normal |
|
|
10 |
Verliest 1/4 van zijn HP, creëert een plaatsvervanger die een tijdje de schade opvangt |
|
Sunny Day |
Fire |
|
|
5 |
Creëert zon voor 5 beurten |
|
Super Fang |
Normal |
|
90 |
10 |
Zorgt dat Doel de helft van zijn resterende HP verliest |
1 |
Superpower |
Fighting |
120 |
100 |
5 |
Verlaagt Attack en Defense |
1 |
Supersonic |
Normal |
|
55 |
20 |
Verwart Doel |
1 |
Surf |
Water |
95 |
100 |
15 |
|
2 |
Swagger |
Normal |
|
90 |
15 |
Verhoogt Doels Attack sterk, verwart Doel |
1 |
Swallow |
Normal |
|
|
10 |
Werkt alleen als er voorraad is opgeslagen, herstelt HP, hoeveel hangt af van de opgeslagen voorraad |
|
Sweet Kiss |
Normal |
|
75 |
10 |
Verwart Doel |
1 |
Sweet Scent |
Normal |
|
100 |
20 |
Verlaagt Doels Evasion |
2 |
Swift |
Normal |
60 |
|
20 |
|
2 |
Swords Dance |
Normal |
|
|
30 |
Verhoogt Attack sterk |
|
Synthesis |
Grass |
|
|
5 |
Herstelt HP |
|
Tackle |
Normal |
35 |
95 |
35 |
|
1 |
Tail Glow |
Bug |
|
100 |
20 |
Verhoogt Special Attack sterk |
|
Tail Whip |
Normal |
|
100 |
30 |
Verlaagt Doels Defense |
2 |
Take Down |
Normal |
90 |
85 |
20 |
Doet zichzelf 1/4 van de toegebrachte schade aan |
1 |
Taunt |
Dark |
|
100 |
20 |
Zorgt dat Doel alleen offensieve aanvallen kan gebruiken |
1 |
Teeter Dance |
Normal |
|
100 |
20 |
Verwart iedereen behalve zichzelf |
3 |
Teleport |
Psychic |
|
|
20 |
Vlucht uit het gevecht |
|
Thief |
Dark |
40 |
|
10 |
Steelt Doels item als hij er zelf geen vast heeft |
1 |
Thrash |
Normal |
90 |
100 |
20 |
Valt 2-3 beurten aan, is daarna verward |
Sp. |
Thunder |
Electric |
120 |
70 |
10 |
Kan Doel verlammen [30%], nauwkeurgheid verandert bij regen en zon, regen=100, zon=50 |
1 |
Thunder Wave |
Electric |
|
100 |
20 |
Verlamt Doel |
1 |
Thunderbolt |
Electric |
95 |
100 |
15 |
Kan Doel verlammen [10%] |
1 |
Thunderpunch |
Electric |
75 |
100 |
15 |
Kan Doel verlammen [10%] |
1 |
Thundershock |
Electric |
40 |
100 |
30 |
Kan Doel verlammen [10%] |
1 |
Tickle |
Normal |
|
100 |
20 |
Verlaagt Doels Attack en Defense |
1 |
Torment |
Dark |
|
100 |
15 |
Zorgt dat Doel niet twee keer achter elkaar dezelfde aanval kan gebruiken |
1 |
Toxic |
Poison |
|
85 |
10 |
Vergiftigt Doel erg |
1 |
Transform |
Normal |
|
100 |
10 |
Verandert in de zelfde soort pokémon als Doel*5 |
1 |
Tri Attack |
Normal |
80 |
100 |
10 |
Kan Doel verlammen, verbranden of bevriezen [20%] |
1 |
Trick |
Psychic |
|
100 |
10 |
Wisselt items |
1 |
Triple Kick |
Fighting |
10×+ |
90 |
10 |
Valt 1-3 keer aan, zolang de aanval gebruikt wordt krijgt hij elke beurt 10 meer kracht |
1 |
Twineedle |
Bug |
20×2 |
100 |
20 |
Valt 2 keer aan, kan Doel vergiftigen [20%] |
1 |
Twister |
Dragon |
40 |
100 |
20 |
Kan Doel doen terugdeinzen [20%] |
2 |
Uproar |
Normal |
50 |
100 |
10 |
Valt 2-5 beurten aan, kan dan niet in slaap worden gebracht |
Sp. |
Vicegrip |
Normal |
55 |
100 |
30 |
|
1 |
Vine Whip |
Grass |
35 |
100 |
10 |
|
1 |
Vital Throw |
Fighting |
70 |
100 |
10 |
Valt altijd laatst aan |
1 |
Volt Tackle |
Electric |
120 |
100 |
15 |
Doet 1/3 van de gedane schade ook aan zichzelf |
1 |
Water Gun |
Water |
40 |
100 |
25 |
|
1 |
Water Pulse |
Water |
60 |
100 |
20 |
Kan Doel verwarren [20%] |
1 |
Water Sport |
Water |
|
|
15 |
Halveert de kracht van Fire aanvallen afgevuurd op je pokémon |
|
Water Spout |
Water |
150- |
100 |
5 |
De kracht is lager hoe lager zijn HP is |
2 |
Waterfall |
Water |
80 |
100 |
15 |
|
1 |
Weather Ball |
Normal |
50 |
100 |
10 |
De kracht is dubbel als er een speciale weersomstandigheid is, het type hangt daar ook van af*6 |
1 |
Whirlpool |
Water |
15 |
70 |
15 |
Vangt Doel |
1 |
Whirlwind |
Normal |
|
100 |
20 |
Verjaagt Doel |
1 |
Will-o-wisp |
Fire |
|
75 |
15 |
Verbrandt Doel |
1 |
Wing Attack |
Flying |
60 |
100 |
35 |
|
1 |
Wish |
Normal |
|
100 |
10 |
Laat over 2 beurten de pokémon de helft van zijn totale HP herstellen |
|
Withdraw |
Water |
|
|
40 |
Verhoogt Defense |
|
Wrap |
Normal |
15 |
85 |
20 |
Vangt Doel |
1 |
Yawn |
Normal |
|
100 |
10 |
Zorgt dat Doel de volgende beurt in slaap valt |
1 |
Zap Cannon |
Electric |
100 |
50 |
5 |
Verlamt Doel |
1 |
*=Als hij wel een Ghost pokémon is dan verliest hij de helft van zijn totale HP en legt hij een vloek op
het Doel.
*5=Kopieert zijn stats behalve HP, Ability en zijn aanvallen. Van zijn aanvallen krijgt hij echter maar 5 PP.
Dit duidt op een bij-effect. Dat wil zeggen dat als de aanval raakt, behalve de schade nog iets meer gedaan kan worden. Mud Shot bijvoorbeeld verlaagt de Speed van het Doel, de pokémon waarop je de aanval gebruikt. Als er iets met procenten bijstaat, dan wil dat zeggen dat als je de aanval raakt er maar in zoveel procent van de gevallen het bij-effect optreedt. Deze percentages worden overigens verdubbeld als je pokémon Serene Grace als ability heeft.
Elk aanval heeft een type, net zoals de pokémon. Als een bepaalde aanval op een bepaald type schade wil doen, dat kan het zijn dat het helemaal niets, de helft, of het dubbele doet. Dat komt doordat sommige types zwaktes hebben voor sommige typen aanvallen. Welke types dat zijn kun je terugvinden in de Combat Chart. Ook als een pokémon een aanval uitvoert met hetzelfde type als hij, dan is de schade 1,5 keer zo veel. Dit is STAB, Same Type Attack Bonus.
Dit is de pokémon waarop de aanval wordt uitgevoerd. In gewone gevechten is
dat gewoon de tegenstander, maar in 2 vs. 2 gevechten mag je het doel bij de
meeste aanvallen zelf kiezen. Dan staat er een 1. Maar bij sommige aanvallen, zoals Surf, is het
doel automatisch de tegenstander(s), dan staat er een 2. En enkele aanvallen, zoals Teeter Dance,
hebben als doel alle pokémon behalve zichzelf, dan staat er een drie. En een
aanval als Perish Song, zo gek als die
aanval is, werkt op alle pokémon in het gevecht, inclusief zichzelf. Dan staat
er een 4. Er zijn ook uitzonderingen, er staat dan Sp. Lees hieronder:
Uitzondering, Outrage, Petal Dance, Thrash en Uproar: Deze aanvallen vallen
in een 2 vs. 2 gevecht een van de tegenstanders aan, maar je mag niet kiezen
welke. Als de aanval erna doorgaat zal hij de andere tegenstander raken.
Uitzondering, Assist, Metronome, Mirror Move, Nature Power, Sleep Talk: Bij deze
aanvallen mag je ook niet kiezen. Als het een aanval wordt waarbij normaal een
Doel wordt gekozen, valt deze ook willekeurig een van de tegenstanders aan.
Uitzondering, Counter, Mirror Coat: Deze aanvallen vallen de pokémon aan die
hun die beurt met een fysieke (Counter) of speciale (Mirror Coat) aanval heeft
aangevallen. Als dat meerdere pokémon zijn geweest, mislukt de aanval.
Uitzondering, Bide: Deze aanval valt de pokémon aan die hem als laatst
aangevallen heeft.
Dit is het aantal levenspunten wat je hebt. De meeste aanvallen halen bij
het Doel wat HP eraf. Als je dat allemaal verliest valt je pokémon flauw.
HP kan hersteld worden met items als Potion, maar ook met aanvallen, zoals
Recover.
Sommige aanvallen zijn fysiek, sommige aanvallen speciaal. Dat ligt aan het type. Normal, Flying, Bug, Poison, Fighting, Rock, Ground, Ghost en Steel aanvallen zijn fysiek, terwijl Dragon, Fire, Water, Ice, Electric, Grass, Psychic en Dark aanvallen speciaal zijn. Dit is erg van belang, omdat de kracht van fysieke aanvallen door de Attack stat geregeld wordt, en de speciale aanvallen door de Special (Attack) stat, en die kunnen bij een pokémon soms erg uiteen lopen.
Attack: Dit is de stat die de kracht van fysieke aanvallen bepaalt.
Defense: Dit is de stat die de verloren HP door een fysieke aanval bepaalt.
Special Attack: Dit is de stat die de kracht van speciale aanvallen bepaalt.
Special Defense: Dit is de stat die de verloren HP door een speciale aanval
bepaalt.
Speed: Dit is de stat die bepaalt als hoeveelste de pokémon mag aanvallen.
Accuracy: Dit kan de raakkans van een aanval verhogen of verlagen (niet bij
aanvallen zonder Accuracy, zoals Swift)
Evasion: Dit kan de raakkans van een aanval gebruikt op de pokémon verlagen
(niet verhogen!) (niet bij aanvallen zonder Accuracy, zoals Swift)
Vergiftigd (Poisoned): Je krijgt de PSN-status. Elke beurt dat je vecht gaat er een beetje van je HP af.
Erg vergiftigd (Badly Poisoned): Je krijgt ook de PSN-status. Elke beurt dat je vecht gaat er wat van je HP af. Dat wordt elke beurt meer.
Verlamd (Paralyzed): Je krijgt de PRZ-status. Je hebt geen zekerheid dat je kunt aanvallen. Sommige beurten zal je "Fully Paralyzed" zijn en geen aanval kunnen uitvoeren. Ook wordt de Speed verlaagd.
In slaap (Asleep): Je krijgt de SLP-status. Je kunt een tijdje niet aanvallen.
Verbrand (Burned): Je krijgt de BRN-status. Elke beurt gaat er wat van je HP af en je
aanvalskracht wordt lager.
Bevroren (Frozen): Je krijgt de FRZ-status. Je kunt een tijdje niet aanvallen
Flauwgevallen (Fainted): Je krijgt de FNT-status. Je kunt niet meer in het gevecht staan.
Naast dat SLP en FRZ na een tijdje vechten weg zijn behoud je die statussen. Er zijn items die ze kunnen genezen. In het Pokémon Center en op een aantal andere manieren genezen ze ook.
Er zijn ook andere dingen die een pokémon kan hebben. Deze zijn echter anders, ze krijgen geen status en het verdwijnt als de pokémon uit het gevecht gaat.
Verwarring (Confusion): De pokémon valt niet altijd aan. Soms zal hij zichzelf aanvallen in plaats daarvan.
Aangetrokken (Attracted): De pokémon valt niet altijd aan.
Vervloekt (Cursed): De pokémon krijgt elke beurt de schade die de
pokémon die de vloek heeft gelegd heeft opgeofferd om de aanval uit te voeren.
Nachtmerrie (Nightmare): De pokémon verliest elke beurt 1/4 van zijn totale HP.
Gevangen (Trapped): De pokémon kan niet ontsnappen en verliest 1/16 van zijn HP elke beurt.
Zaad aan zich vast (Seeded): De pokémon geeft elke beurt wat van zijn HP af aan
de pokémon die hem geseeded heeft en de pokémon die in zijn plaats komen. Dat hoeft niet degene te zijn die de aanval heeft uitgevoerd.
Vergaanstatus (Perish Count): De pokémon zal na 3 beurten dit te hebben flauwvallen.
Er zijn er nog meer maar die staan dan in de beschrijving van de aanval erbij uitgelegd.
1. Dat is als een pokémon net Dive heeft gedaan
2. Underwater, als je buiten het gevecht Dive hebt gedaan
Soms doet een aanval meer schade als gewoonlijk. Bij sommige moves gebeurt dat iets vaker als normaal (B.v. Razor Leaf)
Met de aanval Stockpile kun je voorraad opslaan. Dat kun je inslikken met Swallow of uitspugen met Spit Up. Je kunt ook eerst meer opslaan door meer keren Stockpile te doen. Dit kan tot maximaal 3 keer.
De 1-6 pokémon die je bij je hebt.
Aanvallen die (normaal gezien) schade doen.
Aanvallen die geen schade doen, maar vaak wel een goed effect hebben op de
gebruiker (zoals verhoogde stat.)
Pokémon die geen status hebben.