De Site
- Home
- Oud nieuws
- Link naar deze site
- Anime Forum (tip)

Pokemon GO
- Evoluties (supertip)

Pokemon info
- Pokédex X/Y
- Pokédex Black/White
- Pokédex HeartGold/SoulSilver
- Pokédex Platinum
- Pokédex Diamond/Pearl
- Pokédex R/S/FR/LG/E
- Pokédex R/B/Y/G/S/C
- Next Gen. Dex
- Fake Pokémon
- Satoshi Tajiri
- Pokemon Namen
- Flippo's

Spellen
- Stel je vraag!
- Pokémon van de Week
- Berrydex
- Release Data
- GameShark
- Evolutie Gids
- Happiness
- Poké Balls
- Overzicht Spellen

Nintendo DS
- Black/White (tip)
- Diamond/Pearl
- Platinum
- Heart Gold/Soul Silver
- Ranger
- Ranger 2:
Shadows of Almia

- Dash
- Mystery Dungeon: Blue
- MD 2: Time & Darkness
- MD 2: Sky

Wii & GameCube
- Battle Revolution
- Pokémon Rumble
- Colosseum
- XD: Gale of Darkness
- Pokémon Channel
- Pokémon Box: R/S

Gameboy
- Red/Blue/Yellow
- Yellow
- Gold/Silver/Crystal
- Crystal
- Ruby/Sapphire/Emerald
- Emerald
- Fire Red/Leaf Green
- Meer Gameboy...

Overige Spellen
- Pokemon Stadium 1
- Pokemon Stadium 2
- Pokemon Snap
- Meer spellen...

Tekenfilm
- Indigo League
- Orange Islands
- Johto Journeys
- Johto L. Champions
- Master Quest
- Advanced
- Advanced Challenge
- Advanced Battle
- Battle Frontier
- Diamond Pearl
- Afleveringen
- Personages
- Specials
- Films
- Gebande afleveringen
- Manga

Plaatjes
- Pokemon
- Allerlei plaatjes
- Kleurplaten
- Fanart
- Achtergronden
- Team Rocket
- Bewegende plaatjes

Kaartspel
- Afbeeldingen
- Lijsten

Multimedia
- Titelsongs
- Pokérap
- Pokemon Karaokemon

Cd's
- 2BA Master
- The first Movie
- Pokemon 2000
- Pokemon 3
- Totally Pokemon

Online Games
- Pikachu Skateboard
- Woordzoeker
- Schuifpuzzel

Interactief
- Downloads

 

Stat-Up en Stat-Lower moves

Je kent ze misschien wel. Je Torchic die vanaf het begin al Growl kent. Je gebruikt de aanval, er staat iets over de Attack, maar er gaat geen HP af. Nutteloos toch? En als je een Poochyena traint zal die op een bepaald level Howl leren. Je bent helemaal benieuwd naar het effect, maar als je het gebruikt staat er alleen "POOCHYENA's Attack rose!" en verder gaat er geen HP af. Wat heb je daar nou aan?

Dat is meer dan je misschien zou denken. Deze zogete Stat-Up moves en Stat-Lower moves hebben wel degelijk nut. Ze verhogen of verlagen een stat: Attack, Defense, Special Attack, Special Defense, Speed, Accuracy of Evasion. Als je een verhoogde Attack hebt, zullen je fysieke aanvallen meer schade doen. Special Defense hetzelfde, maar dan voor speciale aanvallen. Defense is er om meer klappen van tegenstanders te overleven. Defense is dan voor fysieke aanvallen, Special Defense voor speciale aanvallen. Speed bepaalt wie er eerst mag aanvallen. Daar trekken we even een grens. De net-genoemde stats zijn ook in je Summary te vinden, met getallen erbij. Dus als je zo'n aanval gebruikt worden die getallen groter of kleiner? Nee. Deze veranderingen zijn maar een gevecht geldig, en normaal gesproken zijn ze ook ongedaan als je switcht. Ook kun je ze niet eeuwig verhogen. Je kunt maar maximaal 6 keer Howl doen of een andere statverhogende of verlagende move. Als je een dubbel verhogende of verlagende hebt zoals Agility kun je die maar 3 keer gebruiken.

Maar hoe veel groter word je Attack/Defense/... dan precies?

De stat-aanvallen laten de stat dus dalen of verhogen. We kunnen ze onderverdelen in twee groepen: het level en de ratio.
Hieronder staat het. Je ziet eerst level staan. Daaronder staat wat de ratio is

Level: -6
Ratio: 1/4

Level: -5
Ratio: 2/7

Level: -4
Ratio: 1/3

Level: -3
Ratio: 2/5

Level: -2
Ratio: 1/2

Level: -1
Ratio: 2/3

Level: 0
Ratio: 1

Level: 1
Ratio: 3/2

Level: 2
Ratio: 2

Level: 3
Ratio: 5/2

Level: 4
Ratio: 3

Level: 5
Ratio: 7/2

Level: 6
Ratio: 4

Je kunt de aanvallen verdelen in.
- Harshly fell
- Fell
- Rose/Went Up
- Sharply rose

Bij Harshly Fell gaat er 2 levels af. -2 dus.
Als eronder kijkt zie je als ratio 1/2.
Bij Fell gaat er 1 level af. -1 dus. Kijk weer eronder en je ziet nu ratio 2/3.
Rose en Sharply rose zijn hetzelfde, maar dan komt er juist 1 level of 2 levels bij.

De formule wordt: Nieuwe stat= Stat * Ratio (het * betekent keer)

Allemaal heel mooi, maar merk ik er in het gevecht nou echt wel zo veel van?

Ik zal even een voorbeeld geven. Iemand doet de aanval Growl. Die doet de attack verlagen.
Met die aanval gaat er 1 level af. Laten we zeggen dat de attack van jouw 100 is.
De ratio is dan 2/3. Je moet dan 100 keer 2/3 doen. Je stat wordt na Growl dus 66.
Doe de tegenstander voor de tweede keer Growl, dan wordt het level -2.
100 keer 1/2 wordt dan 50. Je stat is dan dus 50.

De schade kun je berekenen met een formule, die best wel lastig is.
Damage HP= ((((2L / 5 + 2) * A * P / D) / 50) + 2) * S * E * R / 100

- L= Level van de Pokemon.
- A= De hoogte van de (Special) Attack van de Pokemon die aanvalt.
- P= De kracht van de aanval (150 bij Hyper Beam bijv.)
- D= (Special) Defense van de Pokemon die de schade van de aanval krijgt.
- S= STAB, 1 (geen stab) of 1,5 (Stab krijg je als de aanval en de type van de Pokemon hetzelfde zijn)
- E= Effect van de aanval, 0. 0,25, 0,5, 1, 2 of 4
- R= Verschillend nummer dat per aanval verschilt tussen 85 en 100.

Je kunt de formules nu ook combineren. Met de eerste formule de stat berekenen en die in de tweede formule stoppen.
Hier komen drie voorbeelden:

Een lvl 100 Absol heeft een attack van 300.
De tegenstander lvl 100 Shuckle heeft een defense van 500.
Absol doet een Hyper Beam. Ik ga nu berekenen hoeveel schade de aanval zal doen. Laten we zeggen dat R 85 is

2 * 100 / 5 + 2 = 42
42 * 300 * 150 / 500 = 3780
3780 / 50 = 75.6
75.6 + 2= 77.6
77.6 * 1 * 1 * 85 / 100 = 65
De aanval zal dus 65 schade doen

De situatie blijft hetzelfde alleen heeft de Shuckle nu 3 keer Iron Defense gedaan. Daarmee krijgt ie als level 6, als ratio dus 4.
500 * 4 = 2000

We gebruiken dezelfde formule weer alleen verandert die 500 nu in 2000.
2 * 100 / 5 + 2 = 42
42 * 300 * 150 / 2000 = 945
945 / 50 = 18.9
18.9 + 2= 20.9
20.9 * 1 * 1 * 85 / 100 = 17
De aanval zal dus 17 schade doen

Je ziet nu veel verschil, laten we nu zeggen dat de defense van Shuckle weer gewoon 500 is.
Absol doet nu 3 keer Sword Dance. Zijn attack wordt 1200.

we gebruiken dezelfde formule weer alleen verandert die 300 nu in 1200.
2 * 100 / 5 + 2 = 42
42 * 1200 * 150 / 500 = 15120
15120 / 50 = 302.4
302.4 + 2= 304.4
304.4 * 1 * 1 * 85 / 100 = 258
De aanval zal dus 258 schade doen

En hoe zat het nou met Accuracy en Evasion?

Accuracy en Evasion zijn inderdaad anders. Ze staan niet bij je summary. Accuracy is hoe groot de kans is dat je aanval raakt, en Evasion de kans dat een aanval die óp je gebruikt wordt mist. Elke aanval heeft zijn standaard Accuracy. Vaak is dat 100, soms iets later zoals 95 of 75. Soms staat er niets, dat betekent dat die aanval altijd raakt. Met een verlaagde accuracy kan een 100% aanval toch wel eens niet raken. Ook als de pokémon waarop je hem gebruikt verhoogde Evasion heeft kan hij wel eens niet raken. Deze effecten zijn niet van toepassing op moves zonder accuracy. Hopelijk snap je nu ook het nut van Aerial Ace, Magical Leaf e.d.

Wat is beter, je eigen stats verhogen of die van je tegenstander verlagen?

Het kan natuurlijk allebei. Maar persoonlijk vind ik je eigen stats verhogen beter. Ten eerste heb je veel meer keus. Zo heb je bijvoorbeeld Calm Mind, Dragon Dance, Bulk Up e.d. waarvan geen of weinig tegenhangers zijn in het verlagen van je tegenstander's stat. Ook is het handiger als je langer in het gevecht hoopt te staan. Neem bijvoorbeeld een Salamence met de volgende moves:

- Dragon Dance
- Aerial Ace
- Earthquake
- Rock Slide/Brick Break

Als je meerdere keren Dragon Dance hebt gedaan zijn je Attack en Speed zo hoog dat je zowat elke pokémon kan uitschakelen voor hij een aanval kan doen. Als je hierbij Screech of iets anders gebruikte zou dat niet kunnen, omdat die verlaagde stats alleen voor één van je tegenstander's pokémon golden. Natuurlijk worden de Stat-Lower moves wel gebruikt, alleen vaak wel als het niet anders kan. Neem bijvoorbeeld een Crobat met deze aanvallen:

- Screech
- Sludge Bomb
- Aerial Ace
- Shadow Ball/Confuse Ray

Je gebruikt eerst een of meerdere malen Screech, en dan val je aan. Door de verlaagde Defense van je tegenstander worden je aanvallen sterker. Als je tegenstander een lagere Defense heeft zal hij zichzelf in confusion ook meer schade doen, vandaar dat Confuse Ray hier ook handig kan zijn.

Aanvallen die twee verschillende van je stats verhogen:

Speed
Special Defense 
Special AttackCalm Mind 
Defense Cosmic Power 
AttackBulk Up  Dragon Dance

Aanvallen die een van je stats verhogen:

  Attack Defense Special Attack Special Defense Speed Accuracy Evasion
Rose Howl, Meditate, Sharpen Defense Curl*, Harden, Withdraw Growth       Double Team, Minimize**
Sharply Rose Swords Dance Acid Armor, Barrier, Iron Defense Tail Glow Amnesia Agility    

*=Defense Curl zorgt ook dat de kracht van Ice Ball en Rollout meer wordt

**=Als je Minimize hebt gebruikt wordt de aanval Stomp sterker op jou

Aanvallen die twee verschillende van een andere pokémon zijn stats verlagen:

Speed
Special Defense 
Special Attack  
Defense   
AttackTickle   

Aanvallen die een stat van een andere pokémon verlagen:

  Fell Harshly Fell
Attack Growl Charm, Featherdance
Defense Tail Whip, Leer Screech
Special Attack    
Special Defense   Metal Sound, Fake Tears
Speed String Shot Cotton Spore, Scary Face
Accuracy Flash, Kinesis, Sand-Attack, Smokescreen  
Evasion Sweet Scent  

Aanvallen die als bij-effect een stat verlagen:

  Attack Defense Special Attack Special Defense Speed Accuracy Evasion
10% Aurora Beam Acid   Psychic Bubble, Bubblebeam, Constrict    
20%       Crunch, Shadow Ball      
30%   Iron Tail       Muddy Water  
50%   Crush Claw, Rock Smash Mist Ball Luster Purge   Octazooka  
100%         Icy Wind, Mud Shot, Rock Tomb Mud-Slap  

Aanvallen die als bij-effect een van je stats verhogen:

  Attack Defense Attack, Defense, Special Attack, Special Defense en Speed
10% Metal Claw Steel Wing Ancientpower, Silver Wind
20% Meteor Mash    

Andere aanvallen die iets met Stat-Up en Stat-Lower moves te maken hebben:

Baton Pass: Deze aanval switcht te pokémon niet alleen, hij zorgt er ook nog eens voor dat de pokémon waarnaartoe hij switcht de verhoogde en verlaagde stats overneemt. Handig om te gebruiken om pokémon die zelf geen stat-up moves kennen toch verhoogde stats te geven. Er zijn niet veel pokémon die Baton Pass leren, jammer genoeg. Maar de pokémon die hem wel leren, worden dan wel vaak gebruikt. Bijvoorbeeld Ninjask met de volgende aanvallen:

- Baton Pass
- Swords Dance
- Silver Wind
- Protect/Agility

Ninjask kan met Swords Dance Attack verhogen, met Agility Speed en met Silver Wind soms alle stats. En zijn ability Speed Boost verhoogt ook nog eens Speed. Dit kan hij dan 'passen' naar een andere pokémon, zodat die ook verhoogde stats heeft.

Belly Drum: Deze aanval verhoogt je Attack maximaal. Dat betekent dus met 6 levels. Helaas wordt er dan wel de helft van je HP verwijderd.

Curse: Je verhoogt je Attack en Defense, maar verlaagt je Speed. Als een Ghost pokémon deze aanval gebruikt is het effect anders.

Flatter: De pokémon op wie je deze aanval gebruikt raakt verward, maar zijn Special Attack stijgt ook twee levels. Kan handig zijn om op je teammate te gebruiken in combinatie met Own Tempo of een Persim Berry.

Haze: Als je deze aanval gebruikt worden alle verhoogde stats en verlaagde stats ongedaan gemaakt. Van elke pokémon die dan in het gevecht is, dus ook jezelf, zitten alle stats dan weer op level 0.

Mist: Een pseudo-passing move die ervoor zorgt dat je pokémon vijf beurten geen statsverlagingen kunnen krijgen.

Overheat: Als je deze aanval gebruikt verlaag je je eigen Special Attack met twee levels.

Psych Up: Als je deze aanval op een pokémon gebruikt, zal jou pokémon dezelfde statsveranderingen ondergaan als hij. Doet die pokémon bijvoorbeeld Agility, dan stijgt zijn Speed niet alleen, maar die van jou ook. het kan bijvoorbeeld handig zijn als je in een dubbelgevecht op je teammate Psych Up doet en dat die dan Belly Drum of een andere statsverhogende move gebruikt.

Psycho Boost: Als je deze aanval gebruikt verlaag je je eigen Special Attack met twee levels.

Skull Bash: Met deze aanval val je pas de tweede beurt aan, maar na je eerste beurt wordt wel al je Defense met 1 level verhoogd.

Superpower: Als je deze aanval gebruikt verlaag je je eigen Attack en Defense ieder met een level.

Swagger: De pokémon op wie je deze aanval gebruikt raakt verward, maar zijn Attack stijgt ook twee levels. Kan handig zijn om op je teammate te gebruiken in combinatie met Own Tempo of een Persim Berry.

Abilities die iets met Stat-Up en Stat-Lower moves te maken hebben:

Clear Body: Zorgt dat andere pokémon je stats niet kunnen verlagen. Zelf kan je dat nog wel, met b.v. Superpower.

Hyper Cutter: Zorgt dat andere pokémon je Attack niet kunnen verlagen. Zelf kan je dat nog wel, met b.v. Superpower.

Intimidate: Als een pokémon met deze Ability het gevecht in komt verlaagt hij de Attack van zijn tegenstander(s) met een level.

Keen Eye: Zorgt dat andere pokémon je Accuracy niet kunnen verlagen.

Speed Boost: Verhoogt je Speed na elke beurt met een level.

White Smoke: Zorgt dat andere pokémon je stats niet kunnen verlagen. Zelf kan je dat nog wel, met b.v. Overheat.

Items die iets met Stat-Up en Stat-Lower moves te maken hebben:

Guard Spec.: Als je dit item gebruikt kunnen je stats dat gevecht niet verlaagd worden.

White Herb: Hold-item dat zorgt dat als er een stat van je verlaagt wordt, dat weer teruggedraaid wordt. Handig op een pokémon met Overheat o.i.d.

Leichi Berry: Verhoogt Attack met een level als je HP onder 1/3 komt.

Ganlon Berry: Verhoogt Defense met een level als je HP onder 1/3 komt.

Salac Berry: Verhoogt Speed met een level als je HP onder 1/3 komt.

Petaya Berry: Verhoogt Special Attack met een level als je HP onder 1/3 komt.

Apicot Berry: Verhoogt Special Defense met een level als je HP onder 1/3 komt.

Starf Berry: Verhoogt een van de voorgaande stats met een level als je HP onder 1/3 komt.

Geschreven door Onno en M3NN0

 

Anime Wolken
- Anime (Home)
- Pokemon
- Dragonball
- Digimon
- Shin Chan
- Naruto
- Yu-Gi-Oh
- Sailormoon
- Medabots
- Flint
- Rur. Kenshin
- Gundam Wing
- Manga
- Anime Forum (tip)

- Link naar ons
- Contact

Tips
- Pokédex X/Y (supertip)
- Pokédex Black/White
- Black/White (tip)
- Pokédex HeartGold/SoulSilver
- Pokédex Platinum
- Pokédex Diamond/Pearl
- Pokédex R/S/FR/LG/E
- Heart Gold / Soul Silver
- Platinum

Affiliates
- Pokémon Paradijs

 

Designed by aggron

Steel niets van deze site,
tenzij daar toestemming voor is gegeven.